Stenslagsbeskyttelse

Her kan du få professionel stenslagsbeskyttelse

Premium Bilpleje (Sjælland)

KL Biler (Jylland)

[toc]

Er det nødvendigt med stenslagsbeskyttelse?

Mange nye biler leveres med stenslagsbeskyttelse på de mest udsatte steder.

Dog er der nogle biler – eksempelvis:

  • Tesla Model Y
  • Tesla Model 3

Der ikke leveres med stenslagsbeskyttelse på de mest udsatte steder. 

Derudover kan det – uanset bilmærke og model:

Være en god idé at tilføre ekstra beskyttelse på de primære steder hvor bilerne er udsatte. 

Det er typisk:

  • Forkofanger
  • Kølerhjelmen
  • Sidespejle
  • Bundpaneler
  • Den nederste del af bagdøre/bagskærm

Hvor hurtigt sker der skader uden beskyttelse?

Som eksempel på hvor hurtigt en bil bliver skadet uden beskyttelse tager vi udgangspunkt i Matthias Tesla Model Y, der har kørt under 1.500 km og er under én måned gammel.

Se her skaderne, der er kommet på bagdørene, på grund af småsten, der har ramt op på bagdøren og skabt hundredvis af små stenslag. Stenslag, der kunne være undgået hvis den havde haft stenslagsfolie.

Stenslag på bagdør

Stenslagsbeskyttelse egner sig bedst til nye biler

I teorien er det aldrig for sent at komme stenslagsfolie på bilen, men du vil kunne se og mærke stenslag i lakken (i folien) hvis det er større stenslag. 

Stenslagsfolie på bil

Hvor meget beskyttelse er der i stenslagsbeskyttelse / PPF

Stenslagsbeskyttelsefolie – også kaldet PPF er ca. 4 gange så tyk som din lak, så den giver en god og effektiv lakbeskyttelse på din bil. En god stenslagsfolie som f.eks. CarPRO Immortal PPF, har en selvhelende effekt, samt en vandafvisende “topcoat”. Det vil sige at den ved mindre ridser kan hele sig selv.

Hvilke farver kan jeg få stenslagsbeskyttelse i?

Typisk vil folien være gennemsigtig, men kan også ændre looket på lakken ved at være mat / satin finish. Her vil man typisk foliere hele bilen. 

Vask af bilen efterfølgende

Isoleret set så kan du vaske bilen som du vil efterfølgende. Dog skal du være opmærksom på at du ved vask i vaskehallen aldrig kender de præcise forhold. Det vil sige at sidder der en småsten, der graver sig dybere i stenslagfolien, så vil den ikke kunne selvhele. 

Ved håndvask kan du tillade dig at være lidt grovere end uden stesnlagsbeskyttelse – f.eks. ved fjernelse af insekter, netop da folien har en selvhelende effekt. Du skal være ekstra opmærksom ved brug af højtryksrenser at du ikke “kommer op under folien” og derved får løftet et lille hjørne af folien. 

Men er du forsigtig, kan du sagtens også benytte højtryksrenser efterfølgende. 

Ikke nødvendigt med ekstra lakforsegling

Får du en lakbeskyttelsesfolie som CarPRO Immortal PPF, så er der integreret selvheling og vand/smudsafvisende lag. Det er derfor ikke nødvendigt at tilføje ekstra beskyttelse. 

Det må du ikke

Du skal være forsigtig med produkter som f.eks. tjærefjerner. Ikke at du ikke må bruge det – men lad det ikke sidde længe og lad det ikke sidde og suge ned i kanten af din stenslagsbeskyttelse, da det vil løsne folien fra lakken. 

Hvor meget skal folieres?

Du kan foliere hele bilen, men det øger omkostningen betragteligt. Hør dit lokale installationscenter for præcise priser. En Tesla folie er som regel ikke dyrere end andre modeller.

Forskel på almindelig wrap folie og stenslagsfolie

En wrap er designet til at ændre farven på bilen, og ikke nødvendigvis stenslag med en tykkelse på 80-100my. Den er fleksibel og relativ nem at arbejde med og er meget strækbart.

Stenslagsfolien har derimod en effektiv stenslagsbeskyttelse og knapt så nemt at arbejde med.

Den har til gengæld 3-4 absorberende lag og tykkelse på ca. 200 my. PPF er typisk 3-4 gange dyrere pr. meter end “almindelig folie”. 

En komplet wrap i folie ligger på ca. 20-30.000 kroner og en fuld indpakning i stenslagsfolie er ca. 35-55.000 kroner. 

En almindelig folie holder sig pæn i 2-3 år, hvorefter den begynder at se værre ud med årene. En stenslagsfolie kan du forvente holder sig pæn i 5-10 år. Dette er umiddelbare indikationer, som kan variere meget alt efter hvor mange kilometer du kører og hvordan du behandler den. 

Hvad bør jeg få beskyttet?

Start med indstigningslister og læssekanten. Det er brugssteder, som er nemme og montere og giver en effektiv beskyttelse. 

Næst efter kommer bagdøre (på Teslaer), og dernæst forkofanger / hele fronten.

Det hele kommer an på dit budget – og hvor ærgerlig du bliver over at se et stenslag et sted, hvor du kunne have kommet folie på – men valgte at spare det væk.

Ofte stillede spørgsmål om stenslagsbeskyttelse

  • Hvad koster stenslagsbeskyttelse?

    Stenslagsbeskyttelse kan koste fra få hundrede kroner op til 60.000 kroner afhængig af hvor meget af din bil du skal have beskyttet.

  • Kan jeg selv montere stenslagsbeskyttelse?
    I teorien ja – men vi vil anbefale at du får det gjort professionelt for den bedste folie og den bedste montering.

Relevante Artikler:

Ulemper ved keramisk coating

Ulemper ved keramisk coating

[toc]Keramisk Coating er den stærkeste form for lakforsegling, men der er alligevel en række ulemper som du skal have...

Pris på foliering af bil

Pris på foliering af bil

[toc]Foliering af din bil kan koste fra under 8.000 kroner for en mikrobil - og til langt over 50.000 hvis du skal...

Bilvoks uden slibemiddel

Bilvoks uden slibemiddel

Langt det meste "rigtige" bilvoks du kan finde på markedet er uden slibemiddel. Det er en fordel fordi: Du får et...

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Share This