Claybar

Anbefalede produkter

Auto Glanz Claybar

Auto Glanz Claybar sæt

Glidemiddel til claybar

Glidemiddel til claybar

Sådan bruger og vælger du din claybar yil din bil!

Claybar er noget du benytter, når du virkelig skal i dybden med rengøring af din bils lak.

Det er her, at du får det “sidste” skidt med, så lakken er helt klar til polering og lakbeskyttelse.

Claybar fjerner tjære, flyverust, nedfald fra træer og generel snavs og skidt.

Men hvilken skal du vælge – og hvorfor?

Det kommer vi ind på i denne guide til valg af claybar

Hvilken claybar bil skal jeg vælge?

Som udgangspunkt findes claybars i 3 forskellige versioner.

  • Fin
  • Mellem
  • Hård

Idéelt set, så har du alle 3 claybars, da du ikke på forhånd kan vide hvilken hårdhed din lak har, og du måske heller ikke ved reelt set hvor meget snavs der er i den (kan f.eks være svært at se på en sort bil. 

Uanset: 

Tager du f.eks. en fin claybar, så er den mere skånsom, men tager ikke så godt fat og bliver hurtigere fyldt op med snavs. 

Så:

Er bilen aldrig blevet behandlet og 5+år gammel? – Så skal du nok have fat i en mellem eller hård claybar.

Hvad er en claybar

En claybar er polyelastisk ler, af nogle også kaldet en lerbar.

Se på den som den har samme egenskaber som tyggegummi.

Når tyggegummi lander på noget, samler tyggegummiet det skidt den lander på det med op.

Det samme gør claybaren!

Matthias forklarer i dybden hvad en claybar er, og hvordan du bruger den i denne video:

Processen – Sådan bruger du din claybar

Disse trin skal du igennem når du benytter din claybar:

  • Vask bilen
  • Kemisk rens
  • Selve claying / claybar processen
  • Efterfølgende behandling

Vask bilen

Når du skal bruge din claybar skal din bil være vasket grundigt inden. Benyt gerne en god autoshampoo.

Kemisk rens

Det vil være en fordel at foretage en kemisk rens med flyverustfjerner og tjærefjerner, inden at du går i gang med din claybar. Derved har du fjernet så meget skidt som muligt – inden at du går i gang med at benytte en claybar.

Selve claying / claybar processen

Når du skal i gang med at claye din bil vil det typisk være en fordel at dele din claybar op i 2-3 stykker. Det kan let skæres over.

Men hvorfor dele det i flere stykker?

Af 2 årsager:

  • Hvis du taber din claybar på jorden SKAL det smides ud – du må IKKE bruge det videre
  • Du har et friskt stykke claybar til næste gang du skal køre med clay

Inden du går i gang kan det være en fordel at have en spand varmt vand som du lægger din clay i – især hvis det er koldt udenfor. Det gør det nemmere at forme, og du har et sted til at skylle større stykker skidt ned i undervejs.

For at bruge din claybar på lakken skal du bruge noget glidemiddel. Vi anbefaler et dedikeret middel som  AUto Glanz Lubed. Herved er du sikret de rigtige egenskaber til at minimere ridser. Du kan du også benytte en autoshampoo eller ONR.

Herefter tager du et panel ad gangen og kører i vandrette og lodrette bevægelser.

Du vil se at claybaren tager skidt op i sig. Når den ser beskidt ud, så fold det og få en “frisk” side frem.

Du kan mærke med den anden hånd om der stadig er skidt tilbage.

Har du svært ved at mærke det kan du gøre følgende:

Tør området af med et håndklæde. Kør hånden over. Hvis det er helt stille er lakken ren, kan du høre det kradser, skal du over den én gang mere med claybaren.

Herefter fortsætter du indtil hele bilen er klaret.

Det kan være en fordel at tage den nederste del af bilen og skærmkanter til sidst. Det er typisk her at der er meget skidt. Du kan også knække din claybar i mindre bidder og så simpelthen smide det lille stykke claybar ud, når du har kørt over et særligt beskidt stykke.

Efterfølgende behandling

Når du er færdig med at køre din claybar over bilen er den helt ren!

Men:

Også ubeskyttet  – og med overfladiske ridser fra claybaren og andre ridser gennem tidens løb.

Du bør derfor polere den.

Optimalt set med en polermaskine, men du kan også gøre det i hånden.

Efter polering kan du gå i gang med en lakforsegling.

LÆS OGSÅ: Guide til lakforsegling

 

Ridser en claybar?

Ja!

En claybar vil give minimale overfladiske ridser i din klarlak.

Det kan ikke undgås, når du bevæger den mod din lak og den samler skidt op undervejs. Dette skidt vil køre med hen over lakken.

Hvor længe holder en claybar?

Det kommer an på hvor beskidt bilen er.

Men:

Typisk 1-2 biler kan du nå på en claybar.

Ofte vil de tage mindre fat når du bliver beskidte og risikoen for at ridse øges.

Du vil ofte opleve at den opløses let, således at der falder lidt af claybaren.

Og:

Så er det tid til at skifte til en ny eller et nyt stykke.

 

De 3 tips

Vores top 3 tips når du kører med claybar kommer her:

  • Del claybaren op i mindre stykker (så har du altid ekstra hvis du taber det på gulvet)
  • Læg ikke pres på claybaren (det er ikke nødvendigt, og gør at du ridser unødigt)
  • Knæk små stykker af til særligt beskidte områder

God fornøjelse – og glæd dig til at se at ALT snavs kommer af bilen!

 

Ofte spillede spørgsmål om Claybar

  • Hvor ofte skal jeg benytte en claybar på min lak?

    En claybar skal benyttes efter behov. Typisk én gang om året.

  • Kan jeg bruge claybar på glas?
    Ja – du kan sagtens benytte en claybar på glas

  • Ridser en claybar min bil?
    Ja – en claybar vil give overfladiske ridser i din klarlak

  • Kan jeg benytte en claybar på en keramisk coatet bil?
    Nej – det vil vi ikke anbefale, medmindre du er ved at klargøre til ny coating

Relevante Artikler:

Ulemper ved keramisk coating

Ulemper ved keramisk coating

Keramisk Coating er den stærkeste form for lakforsegling, men der er alligevel en række ulemper som du skal have...

Pris på foliering af bil

Pris på foliering af bil

Foliering af din bil kan koste fra under 8.000 kroner for en mikrobil - og til langt over 50.000 hvis du skal...

Bilvoks uden slibemiddel

Bilvoks uden slibemiddel

Langt det meste "rigtige" bilvoks du kan finde på markedet er uden slibemiddel. Det er en fordel fordi: Du får et...

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Share This